keskiviikko 8. joulukuuta 2021

Trans diagnoosi ja muita höpinöitä

Vähän kaduttaa se, että en oikeastaan koskaan aloittanut tällaista kunnon blogia sen aikana kun olin menossa transpolin asteita lävitse ja omistan äärettömän huonon muistinkin, joten minun on turha yrittää muistella sitä mitä kaikkea olen mennyt lävitse polilla. Omaksi onnekseni eräs nainen on kuitenkin tehnyt hyvän ja selkeän timelinen diagnoosin saamisesta.

Aivan kuten hän, tein lähetteen lääkärin kautta kun olin ammattikoulussani. Muistan sen, kuinka olin juuri täyttänyt 18 ja kuinka olin odottanut sitä hetkeä kunnolla, jonka takia olin onnellinen siitä kun  sain Taysilta viestiä siitä, kuinka minut oltiin kutsuttu ensikäynnille (Itselläni ei kestänyt ihan 6kk päästä ensikäynnille, odotus oli enemmänkin 4kk paikkeilla.)

Vaikka jonot ovat nykyään tosi pitkät polille nykyisten trendejen takia, niin odotin siltikin aina seuraavia käyntejä innoissani ja kyllähän niitä alkoi tulemaan kunhan vain odotti tarpeeksi kauan. Tänään (8.12.2021) Oli toistaiseksi viimeinen käynti lääkärille, joka teki diagnoosistani vihdosta viimein virallisen. F64.0 - Transsukupuolisuus. Vaikka tiesin omien kokemuksieni perusteella sen, että kielteisen vastauksen saamisen mahdollisuudet olivat pienet, niin olin siltikin vähän turhankin jännittynyt tästä reissusta. Tiedostin kuitenkin sen, että minulla oleva aspergerin diagnoosi ja osittain nuori ikä (20v) ovat hyviä syitä siirtääkseen hormonihoitoja myöhemmälle elämänvaiheelle. Sain lähetteen hormonipolille ja vaikka tiedän, että seuraavat pari kuukautta tulevat olemaan ikävää odottamista hormonien aloitusten suhteen, niin olen siltikin äärettömän iloinen siitä, että minun vuosia pitkä unelma aloittaa hormonit ja päästä elämään myös fyysisesti miehen elämää on vihdosta viimein totta. 

Puhutaanko hieman trans asioista? En tiedä, oletteko te lukijat kuulleet seuraavista termeistä: Transmed (Kulkee myös nimellä truscum), Tucute ja Mogai. Olen osittain pahoillani siitä jos tiedätte kyseiset termit, nimittäin kyseessä on kuitenkin aika suuri kaninkolo kun niihin termeihin tutustuu.
Tässä hieman perustietoa teille, jotka eivät termeistä tiedä:

  • Transmed/truscum: En ole täysin varma siitä, mistä Transmed lyhenne tulee, mutta Truscum lyhenne tulee lauseesta "true transsexual scum". Cis taikka trans henkilö, joka uskoo, että tarvitset jonkin sortin sukupuolidysphoriaa ollaksesi trans. Suurin osa näistä henkilöistä uskoo, että et voi päättää oletko trans ja että transihminen saa pukeutua aivan kuten haluaa, mutta jonkinlaista sukupuolidysphoriaa sinulta pitää löytyä. He eivät pakota transihmisiä aloittamaan hormonihoitoja tai ottamaan leikkauksia jos kyseiset transihmiset näkevät sen parhaakseen. Eli heidän mielestä trans ihminen on trans niin kauan kuin heiltä löytyy joko sosiaalista, kehollista, tai mielialallista dysphoriaa.
  • Tucute: Vastakkainen ajatusmaailma transmedeistä. Tucute lyhenne tulee lauseesta "Too Cute To Be Cis", eli näiden henkilöiden mielestä transsukupuolisuus on henkilön oma päätös. Henkilöt, jotka ylläpitävät tucute ajattelumaailmaa uskovat myös, että et tarvi dysphoriaa ollaksesi trans ja suurin osa heistä päättelee, että voit aloittaa hormonihoidot, vaikket niitä tarvisikaan. Tucutet tunnetaan myös siitä, että he käyttävät neopronouneita (eli pronouneita, jotka eivät ole joko he, she, tai they). Suurin osa (ellei kaikki) tucutet vihaavat transmedejä ja truscumeja heidän eroavan ajattelumaailman vuoksi.
  • Mogai: Mogai koostuu lauseesta "Marginalized Orientations and Gender Alignments or Identities" ja kyseinen lyhenne on yrittänyt korvata nykyistä LGBT/SAGA (sexuality and gender alliance) lyhenteitä. Mogai ja Tucute termit kulkevat pitkälti käsi kädessä, nimittäin MOGAI kannattaa samoja aatteita, kuin mihin Tucutet uskovat.

Olen itse transmed/truscum, en välitä kumpaa termiä käytän, nimittäin uskon sydämestäni asti, että sukupuolidysphoria on se, joka tekee ihmisestä transsukupuolisen. Olin ennenvanhaan Tucute, mutta luin transsukupuolisuudesta ja siihen liittyvistä asioista enemmän kun olin n. 16 vuotias ja tajusin sen, että eihän siinä ole mitään järkeä lähteä muuttamaan sukupuoltaan ja menemään pitkää prosessia lävitse, jos tunnet olosi ihan hyväksi biologisessa kehossasi. En kuitenkaan tarkoita tällä lauseella sitä, että sinun pitäisi tuntea olosi kauheaksi itsetuhoisuuteen asti ollaksesi trans, koska voit rakastaa itseäsi dysphoriasta huolimatta.

Minulta löytyy aika paljon ongelmia Tucute ja Mogai ajatusmaailmaan vastaan että omien kokemuksieni takia, mutta myös sen perusteella, mitä muut ovat kokeneet. Kun omistin Tucute ja MOGAI ajatusmaailman nuorempana, niin se sokaisi minut täysin kun kyseeseen tuli seksuaalisuuteni ja sukupuolituntemukseni. Menin miljoonia erilaisia seksuaaleja lävitse, koska MOGAI oli opettanut minulle sen, että jos olet L G tai B, niin seksuaalisuutesi ei oli tarpeeksi validi. Päädyin identitoitumaan monella erilaisella seksuaalisuudella että sukupuolitermillä ja ne sekoittivat minut täysin, ennen kuin luin ja opin transmed ajatusmaailmasta. Opin silloin, että olin oikeasti vain biseksuaali.

Vaikka sitä ei olisikaan uskonut, niin MOGAI maailma päätyi valtaamaan ajatukseni helposti kolmeksi vuodeksi. Vaikka aika oli suhteessa lyhyt, niin olin äärettömän totinen siitä mihin uskoin ja mitä termejä käytin itsestäni ja ne päätyivät myös vaikuttamaan minuun silloin kun tajusin tuntevani kehollista dysphoriaa.

Muistan sen, kuinka puhuin asiasta sen aikaisen kaverini kanssa (hänkin oli trans mies, mutta hän ei ollut koskaan ottanut MOGAI ajatusmaailmaan osaa) ja mainitsin ääneen siitä, kuinka epämukavaksi minä oikeasti tunnen oloni kun yritän elää naisena. Ainoa syy, miksen koskaan päätynyt identitoitumaan trans miehenä oman MOGAI aikani sisällä johtui siitä, kun en tiennyt siitä, että dysphorian tunne pystyy aaltoilemaan. Kyseinen kaveri vastasikin sitten, että hän ei ollut koskaan nähnyt minua naisena, ei vaikka esittelin itseni naisena kun tapasin hänet ensimmäistä kertaa ja se sai minut myös tajuamaan sen, että ehkä olin oikeasti trans mies. Se tapa, miten MOGAI ajatusmaailma päätyi vaikuttamaan minuun (ja vaikuttaa edelleen silloin tällöin) oli siten, etten halunnut hyväksyä itseäni trans miehenä. MOGAI oli myös kertonut, että trans miehet ovat pahoja, varsinkin he, jotka ovat transmedejä. En voi olla trans mies, se ei ole ok.

Päädyin kuitenkin sivuuttamaan tunteen parhaani mukaan niin kuin olin tehnyt ennenkin silloin kun en tiennyt, mikä dysphoria edes oli, ja aloin pukeutumaan mieheksi. Omistin silloin jo binderin, koska olin harrastanut pukuilua, joten sekin pääsi heti käyttöön ja vaikka sitä ei olisikaan uskonut, niin aloin tuntea oloni paljon paremmaksi kun sain näyttää mieheltä ja elää sosiaalisesti miehenä. Muutos oli toki hidas, mutta pääsin vihdosta viimein ulos kuorestani ja tuntui siltä, että pääsin vihdosta viimein elämään omaa elämääni.


Ennen kuin lopetan nämä puheet kunnolla, niin jos olet Tucute tai MOGAI kannattaja jota tätä lukee, niin älä ota tätä blogipostausta persoonallisesti. Haluan teille parasta ja vaikka jotkut yksittäiset Tucutet ovat yrittäneet haukkua minut maan tasalle, niin olen tarpeeksi aikuismainen ymmärtääkseni sen, että meidän ajatusmaailmat eivät vain kohtaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

"Emme satuta ketään!"

Jos olette transsukupuolisia henkilöitä ja olette kulkeneet lainkaan internetin trans piireissä, niin teitä vastaan on varmasti tullut seura...